Pardubická encyklopedie Klubu přátel Pardubicka



Úvod > Dle abecedy > Doprava > Chrudimská cesta


Chrudimská cesta

vedla nejprve asi přes Pardubičky, později, snad po založení města, zřízena druhá z náměstí na jih při níž vznikla Karlova ulice. Po opevnění města Vilémem z Pernštejna byly postaven jen dvě brány: na východ mýtská – Bílá, na západ Pražská – Zelená. Na jih nebyla, na Chrudim se z Pražské brány musela obcházet Městská řeka. Podél cesty na západ se rozvíjelo Pražské, později Zelené Předměstí. Na jeho konce byl postavena kolem r.1507 brána Horská. Patrně tehdy byla zřízena třetí Chrudimská cesta, která se s druhou spojovala u šibenice – Na spravedlnosti. To naznačuje význam spojení s krajským městem. Do 19.stol. na Pardubicku nebylo úpravných silnic, až chrudimský kraj postavil r.1818 první silnici z Chrudimi do Pardubic. Její význam se zvýšil po zahájení provozu na železnici r.1845, první nádraží stálo při jejich křížení, značná část dopravy odtud směřovala do Chrudimi. Zástavbou podél začala vznikat nová Chrudimká ulice, jediná pa.dlouhá a přímá. Později rozdělená na tři úseky, které vystřídaly řadu názvů, za okupace celá od Veselky až do Jesničánek opět Chudimská.

Zdroj: Jiří Paleček
      
Viz také:

      Doprava

      Cesta mýtská

      Cesta sezemská

      Komunikace

      Mejtská cesta

      Skřivánek

      Stezky


Předchozí heslo: Chrudimka

Následující heslo: Chrudimská ulice


Diskuse k článku: Chrudimská cesta


K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.



Napsat příspěvek k článku: Chrudimská cesta


Nadpis příspěvku:

 

 

Parpedie - Pardubická encyklopedie Klubu přátel Pardubicka.              Provozuje Klub přátel Pardubicka © 2014