Pardubická encyklopedie Klubu přátel Pardubicka



Úvod > Dle abecedy > Všechno > Drážka


Drážka

Dne 4.1.1919 do Pardubic přijel zvláštním vlakem železniční náhradní prapor, téhož roku rozšířený na pluk. Zatím umístěn do IV. a V. bloku bývalé vojenské nemocnice zv.Karanténa. Po r.1920 začal na Zborovském nám. budovat vlastní kasárna. Pro dopravu materiálu i pro výcvik postavil z Karanteny do nových kasáren úzkokolejnou dráhu - drážku. Současně u Chrudimky budoval rozsáhlé cvičiště se složitým sytémem cvičných drážek, překračujících na vysokých pilířích Chrudimku až na návrší u hřbitova v Pardubičkách. Obnovením okruhu kolem hřbitova vysoko nad Chrudimkou by Pardubice mohly získat unikátní horskou dráhu. Cvičiště bylo napojeno z nádraží normálně rozchodnou vlečkou, která též tvořila složité kolejiště. Přes cvičiště, po levém břehu Chrudimky, byla připravena trasa nové železnice do Chrudimi, dodnes neuskutečněné. Když ve 30.letech byla zahájena stavba kasáren na Hůrkách, byla „drážka“ prodloužena až tam. Vedla mezi fotbalovým a tenisovým hřištěm AFK (dnes Tesla), po mostě vedle železničního překračovala Chrudimku, před Telegrafií (starou Teslou) křížila podjezdem hlavní trať a směřovala kolem pracovny na Hůrka. Byla prodloužena až k Labi. Uvažovalo se o prodloužení pod Kunětickou horu, kde železniční pluk pomáhal Kunětickému družstvu s opravami hradu. Tehdy při dláždění silnice kolem kasáren, byl po pravé straně rezervován pás pro elektrickou dráhu do Sezemic. Po r.1950 byla drážka na Hůrka zrušena a zůstal po ní volný pruh. Po této trase byla před r.1960 postavena silnice a podél ní kolem r.1965 pak zahájena výstava družstevního sidliště Drážka. Dokončeno bylo r.1978 nákupním střediskem Jednoty nazvaného podle družebního města Galanta a agitačního–kulturního střediska PKO, kde r.1991 také sídlil KPP, dnes je zde pošta Pardubice 3. Po dokončení bylo sidliště Drážka prohlášeno nejhezčím v Pardubicích i okolí. Bezprostředně na ně navázala výstavba 1.etapy sidliště Dubina. Dnes je to ulice Na Drážce jejíž západní strana patří k Bílému předměstí, a východní ke Studánce, celá spadá pod MO III. Železniční cvičiště bylo zprivatizováno a rozsáhlé kolejiště zlikvidováno. O kolejiště měla zájem při vzniku Dopravní fakulta UP pro železničářský výcvik a v kasárnách mohl vzniknout uzavřeny campus UPa. Pro nedostatek strategie města musí mít pobočku v Č.Třebové a modelové kolejiště v sále na Stavařově.

Zdroj: AB-Zet Pardubice č.48. Pardubické drážky a železniční pluk. Ing.L.Podivín
      
Viz také:

      Galanta

      Horkovod - Horkovodní vytápění

      Na Drážce

      Pardubická sídliště

      Podjezdy

      Rozvoj města


Předchozí heslo: Dražba

Následující heslo: Dražkovice


Diskuse k článku: Drážka


K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.



Napsat příspěvek k článku: Drážka


Nadpis příspěvku:

 

 

Parpedie - Pardubická encyklopedie Klubu přátel Pardubicka.              Provozuje Klub přátel Pardubicka © 2014