Pardubická encyklopedie Klubu přátel Pardubicka



Úvod > Dle abecedy > Doprava > Komunikace


Komunikace

Přes ves Padubice, dnešní Pardubičky, vedla patrně jedná větev cesty z Chrudimi přes Sezemice do Hradce Králové. Pardubice, „město nové“, založené Arnoštem ze Staré na obtížně přístupném místě mezi rameny Chrudimky zřejmě nemělo žádné komunikační spojení, což byl velký hospodářský nedostatek. První příjem byl z vodní cesty, ze cla z plaveného dřeva z Královského hvozdu do Kutné Hory pro právě založené stříbrné doly. Zakladatel města musel ke svému hradu přivést chrudimskou cestu, a to pozdější Karlovou ul.na náměstí, dále pak dnešními ul.Bartolomějskou a Kostelní, cesta pak pokračovala přes Bělobranské nám, po sezemické cestě na Sezemice a Hradec Králové. Vilém z Pernštejna zřídil v pa.opevnění jen dvě brány: Pražskou na západ a Mýtskou na východ. Podél nové pražské cesty vznikalo Pražské, Dlouhé, později Zelené předměstí, odbočení chrudimské cestu přenesena na konec předměstí, za Veselku. Z Mýtské brány, vycházela cesta přes Chrudimku, za níž se rozdělovala na mýtskou na východ, při ní zřízen dvůr Vystrkov, později vznikla Dašická ul., sezemskou cestu podle Haldy, a na původní chrudimskou cestu přes Pardubičky. Z Bělobranského nám.po hrázi podél Chrudimky zřízena nová komunikace, při ní vyrostla Labská ul., po novém mostě překonala Labe, za nimž se v Cihelně rozdělovala přes Bohdaneč na Prahu a na Hradec Králové. Všechny komunikace vedly do r.1911 jen přes náměstí. Tehdy postaven druhý most přes Chrudimku a po Jahnově ul.na zaspané Městské řece vznikl první pa.obchvat dopravy směřující na východ a opačně. Zasypáním Městské řeky vzniklo i dnešní nám.Republiky a podél zámeckého příkopu „nábřeží“, zatím slepá cesta, dnešní Sukova ul. Druhý obchvat vznikl před r.1930 prodloužením Sladkovského ul.na sever, na Labský most mimo Staré město. R.1940 byl na chrudimské cestě, kde provoz zdržovaly závory na přejezdu železnice, zřízen podjezd. Plány na velkorysé řešení pa.dopravy vznikly v 50.letech za 2.Pardubického kraje, obsahoval je územní plán z r.1958. Stavby zahájeny, ale po vzniku Vč.kraje, zastaveny. Postavena silnice z Pardubiček do průmyslové oblasti Černá za B., přes Vinici měla pokračovat na Pichlovu ul., tím by vznikl jižní průtah, nebo obchvat. To již povoleno nebylo. R.1960 otevřen nový most přes Labe, na něj protažena chrudimská cesta přímo na sever. Za Veselkou vznikla ústřední pa.křizovatka. Té měl odlehčit průtah východ-západ, nazvaný Rychlodráha. Z průmyslové oblasti měl podjezdem u Zámečku překřížit hlavní trať, pokračoval po její severní straně na Palackého tř., tu křížit podjezdem, obejít lihovar, nadjezdem přes rosickou trať pokračovat na západ k Srnojedům, tam po mostě přejít na pravý břeh, po obchvatu L.Bohdaneč a I/36 k Chýšti. Rychlodráha, plánovaná o dvou pruzích, postaven o jenom, jen od Dašické ul.po Palackého tř. V době její stavby r.1969 rozhodnuto svést na ní a do podjezdu u Sv.Anny dočasně dopravu ze severu od nového mostu, po dosud klidovém nábřeží Čs.Armády a nám. Osvobození, dnes Republiky, kolem Zelené brány a divadla.

R.1985 dokončen čtyřproudý most u Rosic pro průtah I/37 po západním okraji centra města, po r.2000 prodloužen za Dražkovice.

Zdroj: Jiří Paleček
      
Viz také:

      Chrudimská cesta

      Cesta mýtská

      Cesta sezemská

      Labský most

      Nadjezdy

      Silnice, silniční průtahy a obchvaty


Předchozí heslo: Komunální služby města Pardubic

Následující heslo: Komunistická strana Československa – KSČ


Diskuse k článku: Komunikace


K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.



Napsat příspěvek k článku: Komunikace


Nadpis příspěvku:

 

 

Parpedie - Pardubická encyklopedie Klubu přátel Pardubicka.              Provozuje Klub přátel Pardubicka © 2014